Vážené dámy, vážení pánové,
v sále dozněly tóny poslední skladby 97. abonentního cyklu, ale my již žijeme sezónou devadesátou osmou.
Rádi slyšíme, že se Vám dramaturgie koncertů líbí a my, výbor NKH, oceňujeme, že akceptujete i současnou hudební tvorbu. Mladí skladatelé nemají, vedle velikánů jako jsou Beethoven, Janáček nebo Smetana, jednoduchou pozici. A proto oceňují, když se jejich hudba líbí a není zavrhována.
Co jsme pro Vás tedy připravili? Nahlédněte do programu na následující stránce.
Těšíme se s Vámi na shledanou
Za výbor KHN
Mgr. Milan Poutník
Čtvrtek 26. září 2024 v 19.00 hodin
PRAŽSKÉ KYTAROVÉ KVARTETO
Čtvrtek 17. října 2024 v 19.00 hodin
SMETANOVA DOMOVINA
Čtvrtek 7. listopadu 2024 v 19.00 hodin
LOUTNOVÉ PÍSNĚ THOMASE CAMPIONA
Pondělí 16. prosince 2024 v 19.00 hodin
VÁNOČNÍ KONCERT 2024
Čtvrtek 23. ledna 2025 v 19.00 hodin
KLAVÍRNÍ TRIO
Neděle 2. února 2025 v 19.00 hodin
NEJSLAVNĚJŠÍ SVĚTOVÉ PÍSNĚ
Středa 26. února 2025 v 19.00 hodin
HUDEBNÍ IMPROVIZOVÁNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH 17. STOLETÍ
Středa 19. března 2025 v 19.00 hodin
ČESKÁ PÍSEŇ
Neděle 6. dubna 2025 v 19.00 hodin
TRIO - 2 KLARINETY A FAGOT
Pondělí 5. května 2025 v 19.00 hodin
CAMERATA NOVA NÁCHOD 2025
-------------------------------------------
Čtvrtek 17. října 2024 v 19.00 hodin
Jiří Vodička, Martin Kasík
Program:
Bedřich Smetana: Z domoviny, dvě dueta pro housle a klavír (12‘)
Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír, r, JW VII/7 (16‘)
Antonín Dvořák: Romance pro housle a klavír op. 11 (12‘)
Antonín Dvořák: Mazurek pro housle a klavír op. 49 (6‘)
Bohuslav Martinů: Sonáta č. 3 (26‘)
V rámci oslav Roku české hudby 2024 vám představujeme klavírní recitál, který si připravili houslista Jiří Vodička a klavírista Martin Kasík. Nabídnou vám ryze český program, plný národního cítění, folkloru, lidových motivů, a především hlubokých citů. Koncert je věnován významným českým skladatelům a jejich dílům. Večerem vás provedou skladby od Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů.
Jiří Vodička je známý svou originální, procítěnou hrou, každému dílu vtiskne svou osobnost. Kritici v souvislosti s jeho hudebním projevem užívají slovní spojení jako nejhlubší cit bez sentimentálního patosu, oduševnělá interpretace nebo nonšalantní elegance. Pravidelně hraje se světovými i našimi orchestry. Patří k nejtalentovanějším umělcům na scéně české klasické hudby.
Martin Kasík patří k nejvýraznějším osobnostem české hudební scény. Kritika i veřejnost oceňuje jeho tvořivý, poetický přístup k interpretaci, kterým zachycuje náladu okamžiku, duchovní přesah a mimořádnou bohatost a proměnlivost nálad.
Čtvrtek 7. listopadu 2024 v 19.00 hodin
Lucie Strejcová – soprano
Barbora Hulcová – lute
Magda Uhlířová – viola da gamba
Anglické loutnové písně se těšily velké oblibě již za vlády krále Jakuba I. a zejména poté za vlády královny Alžběty I. Hudba a skládání básní se tehdy staly oblíbenou kratochvílí ve všech společenských vrstvách a nově se začíná objevovat písňová forma označovaná jako ayre (sólová píseň s loutnovým doprovodem). Mezi nejznámější skladatele píšící anglické ayres řadíme právěThomase Campiona. Koncert je zaměřený na třetí Campionovu knihu The Third Booke of Ayres.
Lucie Strejcová absolvovala konzervatoř v Pardubicích pod vedením Hany Medkové a Michiyo Keiko. Dále pokračovala ve studiu klasického zpěvu na Univerzitě Hradec Králové ve třídě Jana Kyseláka a Markéty Štefanikové. Své hudební vzdělání si rozšířila studiem Music Composition and Music Performance na Georgia College v Milledgeville (USA). Od roku 2010 působí jako pěvecký hlasový pedagog v ZUŠ Jitro v Hradci Králové. Absolvovala mistrovské pěvecké kurzy u lektorů, jimiž byli Andreas Scholl a Jürgen Banholzer. Vystupovala na mezinárodních festivalech jako např. Festival barokních umění Český Krumlov a Olomoucké barokní slavnosti.
Barbora Hulcová studovala klasickou kytaru na Gymnáziu a Hudební škole hl. města Prahy pod vedením Václava Kučery a později na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži u Karla Fleischlingera. Hrou na renesanční loutnu pokračovala na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jana Čižmáře. V roce 2018/2019 absolvovala výměnný pobyt na Staatliche Hochschule für Musik Trossingen v Německu, kam byla následně přijata ke studiu do třídy Rolfa Lislevanda. Pravidelně se účastní mezinárodních interpretačních kurzů, a to jak sólově, tak jako členka ansámblů (Czech Ensemble Baroque, Collegium Marianum, Collegium 419).
Magda Uhlířová nejprve studovala Hudební vědu na Masarykově univerzitě v Brně a teprve poté začala studovat hru na violu da gamba. Ve studiu dále pokračovala v Lipsku na Musikhochschule Felix Mendelssohn Bartholdy ve třídě u Irene Klein a dále pokračovala ve studiu v Brémách na Hochschule für Künste u Hille Perl. Své hudební vzdělání si následně rozšířila na Mozarteum University Salzburg u Vittoria Ghielmiho. Od roku 2012 působí jako ředitelka ZUŠ Nová Paka, kde se intenzivně věnuje staré hudbě a také ansámblové hře. Je zakladatelkou hudebního festivalu Improfest, který je zaměřený na hudební, taneční a výtvarnou improvizaci.
Pondělí 16. prosince 2024 v 19.00 hodin
Účinkují: Komorní orchestr slávy Vorlové Náchod, Josef Vlach – dirigent
Posluchači se mohou těšit mimo jiné na Mši F dur Františka Xavera Thuriho a vánoční pastorely v provedení KOSV a amatérských pěveckých sborů regionu – Dalibor z Hronova, Jaromír z Jaroměře a další.
Čtvrtek 23. ledna 2025 v 19.00 hodin
Kateřina Krejčová - housle, Anna Paulová - klarinet, Lukáš Pospíšil – violoncello a Filip Martinka - klavír
Program:
Ludwig van Beethoven: Klavírní trio B dur "Arcivévodské" op. 97
Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du Temps
Olivier Messiaen (1908-1992) byl francouzský skladatel, muzikolog, varhaník, klavírista a ornitolog. Je označován za průkopníka serialismu. Kvartet pro konec času pro housle, klarinet, violoncello a klavír patří mezi nejzásadnější autorovy skladby a rovněž mezi nejvýznamnější díla komorní hudby 20. století. Messiaen jej zkomponoval v roce 1941 v zajateckém táboře ve slezském Zhořelci, kde měl 15. ledna 1941 rovněž svoji premiéru.
Kateřina Krejčová studovala na Pražské konzervatoři u Pavla Kudeláska, v rámci projektu Erasmus na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni u Petera Schuhmayera a minulý rok absolvovala magisterské studium na Akademii múzických umění v Praze u Leoše Čepického.
V roce 2017 byla členkou Orchestrální akademie PKF-Prague Philharmonia, v letech 2018-2020 Orchestrální akademie České filharmonie a v rámci projektu Side by Side si zahrála po boku Royal Concertgebouw Orchestra na Pražském jaru. V letech 2019-2020 se představila na koncertním turné Václava Hudečka a jako sólistka Západočeského orchestru v Mariánských lázních. Od ledna 2022 je členkou 2. houslí PKF-Prague Philharmonia.
Anna Paulová patří k nejvýraznějším českým klarinetistům mladé generace. V roce 2015 se stala laureátkou Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro (2. cena, cena Nadace Bohuslava Martinů a Nadace Gideona Kleina), v roce 2016 absolutní vítězkou soutěže Nadace Bohuslava Martinů a v roce 2019 postoupila do semifinále prestižní Mezinárodní hudební soutěže ARD v Mnichově. Je držitelkou ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové pro nejlepšího studenta HAMU v Praze roku 2020. Získala speciální cenu Golden Medal na soutěžích Vienna International Music Competition (2019) a Manhattan International Music Competition (2022). Studovala na Pražské konzervatoři (Milan Polák a Ludmila Peterková), Akademii múzických umění v Praze (Jiří Hlaváč a Vlastimil Mareš) a Musikhochschule Lübeck (Sabine Meyer a Reiner Wehle). V současné době je doktorandkou na Akademii múzických umění v Praze.
Lukáš Pospíšil je absolventem Pražské konzervatoře, Akademie múzických umění v Praze a Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Již během svých studií se zúčastnil řady mistrovských kurzů (Heinrich Schiff, Martin Hornstein) a interpretačních soutěží (Beethovenův Hradec, Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně). V letech 1988-1991 působil jako člen skupiny a později jako koncertní mistr v Gustav Mahler Jugendorchester, v sezoně 2004-2005 byl sólo cellistou v Kammerorchester Berlin. Vedle toho je Lukáš Pospíšil uznávaným komorním hráčem (Zeiher Quartett), jako sólista pravidelně koncertuje jak u nás, tak v zahraničí. Jakožto nadšený propagátor děl českých autorů premiérově uvedl spolu s Českou filharmonií například Koncert pro violoncello a orchestr Zdenka Šestáka. Od roku 1994 je koncertním mistrem PKF-Prague Philharmonia, s níž pod vedením Jiřího Bělohlávka natočil v roce 2000 sólové CD.
Filip Martinka je posluchačem Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze ze třídy Martina Kasíka. V rámci projektu Erasmus studoval roku 2022 také u Sergeie Edelmanna na Královské konzervatoři v Antverpách.
Neděle 2. února 2025 v 19.00 hodin
Symfonický orchestr města Boskovice
Tomáš Pléha a Dominik Pernica, dirigenti
Jakub Pustina, tenor
Symfonický orchestr města Boskovice byl obnoven v roce 2017. V širokém repertoáru orchestru je klasická symfonická hudba, ale také muzikálové a filmové melodie, které orchestr předvedl nejen v Boskovicích a jeho okolí, ale např. i v polské Rawě Mazowiecke nebo na italském hudebním festivalu Montecatini Therme. Téměř nikdo v orchestru se profesionální hrou na hudební nástroj neživí, hudba je jen jejich koníčkem. Celkově má orchestr 45 členů.
Jakub Pustina, tenorista s nezaměnitelným, mohutným a strhujícím hlasem se více než 10 let věnoval barytonovému oboru, kde ztvárnil na mnoha světových jevištích několik desítek titulních postav. Do jeho repertoáru patří nejtěžší dramatické postavy světového repertoáru, jako je například Verdiho Otello, Smetanův Dalibor, Canio v Leoncavallových komediantech nebo nesmírně náročné a rozsáhlé tenorové party oper Richarda Wagnera (Tristan, Parsifal, Lohengrin a další). Jeho hlas zněl například v Polsku, Rusku, Německu, Bulharsku, Belgii, Francii, Itálii, Rakousku, Maďarsku, Lucembursku, Dánsku, Slovensku, Americe, Singapuru, Panamě, Austrálii či Novém Zélandu.
Středa 26. února 2025 v 19.00 hodin
MUSICA FLOREA, umělecký vedoucí: Marek Štryncl
(na skladby Adama Michny z Otradovic, H. I. F. Bibera, G. Fingera…)
Musica Florea
Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od baroka až po 20. století.
Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly a obdržela řadu prestižních ocenění (např. Diapason d'Or, Cannes Classical Award ad.). Je též iniciátorem nastudování oper a baletů především období baroka. V roce 2014 přispěla ke vzniku unikátního převozného barokního divadla Florea Theatrum vytvořeného dle dobových principů.
Rozsáhlé oratorní skladby či mše pak realizuje Musica Florea ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum, který také založil a jako sbormistr vede Marek Štryncl.
Marek Štryncl
Dirigent, violoncellista a sbormistr Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci. Spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmoni). Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea. Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a barokní violoncello na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a působí jako umělecký ředitel Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích.
Středa 19. března 2025 v 19.00 hodin
Vincenc Ignác Novotný - tenor
Jan Kukal - baryton
Filip Martinka - klavír
Program:
A. Dvořák: Večerní písně op. 31 (výběr)
B. Martinů: Písničky na jednu stránku (výběr)
B. Martinů: Písničky na dvě stránky (výběr)
B. Martinů: Nový špalíček (výběr)
B. Smetana: Polka fis moll z cyklu České tance I
B. Smetana: Večerní písně (výběr)
L. Janáček: Moravská lidová poezie v písních (výběr)
B. Smetana: Furiant z cyklu České tance II
A. Dvořák: Moravské dvojzpěvy (výběr)
Vincenc Ignác Novotný (1999) absolvoval Gymnázium a Hudební školu hl. m. Prahy a v roce 2018 byl přijat na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, kde získal titul bakalář umění (BA) a v současné době tam studuje magisterský obor Lied und Oratorium ve třídě Floriana Boesche. Debutoval v roce 2021 ve Slezském divadle Opava roli Uriela v scénickém nastudování oratoria „Stvoření světa“. Několikrát hostoval na festivalu Smetanova Litomyšl. Zpíval s orchestry FOK nebo Janáčkova Filharmonie. V roce 2020 natočil s Jaroslavem Krčkem a Dagmar Peckovou vánoční CD „Exaltatio“. V letech 2017-2023 byl coby sólista pravidelným hostem festivalu Olomoucké Barokní slavnosti. Spolupracoval s ansámbly Czech Ensemble Baroque, Ensemble Inegal nebo Musica Florea.
Jan Kukal se narodil v Praze do hudební rodiny skladatele Ondřeje Kukala. Po studiu houslí na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy studoval zpěv na Pražské konzervatoři. Nyní je posluchačem HAMU (operní zpěv) ve třídě prof. Ivana Kusnjera. V listopadu 2021 Jan Kukal absolvoval divadelní debut v Národním divadle Moravskoslezském v roli Silvana ve Verdiho opeře Maškarní ples. Hned poté zpíval také part Adama ve scénickém provedení Haydnova oratoria Stvoření ve Slezském divadle v Opavě. V roce 2022 Jan Kukal ztvárnil v plzeňském divadle J. K. Tyla postavu Tigellina v opeře Quo Vadis od Sylvie Bodorové, v roce 2023 dvojroli Muezina / Hlasatele ve Dvořákově Armidě, či Taddea v Donizettiho Italce v Alžíru. Od ledna 2019 je také členem souboru Schola Gregoriana Pragensis.
Filip Martinka je posluchačem Hudební fakulty AMU v Praze ze třídy doc. Martina Kasíka. V rámci projektu Erasmus studoval roku 2022 u Sergeie Edelmanna na Královské konzervatoři v Antverpách.
Jako sólista hrál s několika významnými českými orchestry. V roce 2018 zahrál Rachmaninův klavírní koncert c moll se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, v témže roce také Griegův koncert se Západočeským orchestrem. V roce 2022 provedl s PKF Beethovenův 3. klavírní koncert. V minulém roce se ujal sólového partu v Kalabisově klavírním koncertě za doprovodu NeoKlasik orchestru.
Neděle 6. dubna 2025 v 19.00 hodin
Eliška Brožková Pospíšilová, Anna Paulová - klarinet, Denisa Ferdová - fagot
Program:
W. A. Mozart: Divertimento č. 2
Allegro, Menuetto, Larghetto, Menuetto, Rondo
Béla Kovacs: Hommage a Manuel de Falla
Ludwig van Beethoven: Duo pro klarinet a fagot
Allegro comodo, Larghetto sostenuto, Allegretto
Karel Husa: Tři studie pro klarinet solo
I. Stravinsky: Tři kusy pro klarinet sólo
W. A. Mozart: Divertimento č.3
4 Menuetto, 5 Rondo
MgA. Eliška Brožková Pospíšilová, DiS.
Vzdělání: Pražská konzervatoř, Akademie múzických umění v Praze.
Umělecká činnost ve hře na klarinet: Již v začátcích své umělecké dráhy se umístila na 1. místě celostátního kola soutěže Základních uměleckých škol.
Je držitelkou 2. ceny Concertina Praga, 1. ceny na mezinárodní soutěži „K. Ditters a hudební klasicismus“. Získala 2. cenu na mezinárodní soutěži „Anglo-Czechoslovak trust“ v Londýně, „Young Artist Competition ICA“ Tokio.
Výkonný umělec. Jako klarinetistka absolvovala turné „Rock Meets Classic“ s rockovými hvězdami L. Grammem, B. Kimballem a D. Mc Caffertym. Sólově vystoupila v Royal festival hall a St. Andrews Church v Londýně.
Anna Paulová studovala na Pražské konzervatoři u prof. Milana Poláka a prof. Ludmily Peterkové a na Akademii múzických umění v Praze u prof. Jiřího Hlaváče a prof. Vlastimila Mareše. Ve studiu pokračovala na Musikhochschule Lübeck, kde navštěvovala hodiny u prof. Sabine Meyer a prof. Reinera Wehle. V současné době je doktorandkou na Akademii múzických umění v Praze. Pravidelně vystupuje sólově s orchestry, jako jsou PKF-Prague Philharmonia, Komorní filharmonie Pardubice, Talichova komorní filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín nebo Moravská filharmonie Olomouc.
Denisa Ferdová svá studia hry na fagot zahájila na ZUŠ v Havlíčkově Brodě ve fagotové třídě MgA. Josefa Brožka. Ve studiu hry na fagot pokračovala na Pražské konzervatoři a dále HAMU, kde v roce 2014 absolvovala magisterské studium a zároveň zde působila jako externí pedagog výuky fagotových strojků (2013-2015). Během svých studií získala mnoho cen v národních i mezinárodních soutěžích. Má bohatou orchestrální praxi, v letech 2012- 2014 byla členkou orchestrální akademie PKF-Prague Philharmonia, dále hostovala v Plzeňské filharmonii, orchestru Berg a v Českém národním symfonickém orchestru.
Pondělí 5. května 2025 v 19.00 hodin
Komorní orchestr Slávy Vorlové Náchod
Josef Vlach - dirigent
Zahajovací koncert 53. ročníku festivalu Camerata Nova Náchod 2025
Způsob prodeje abonentních průkazů:
Dobití abonentek na další sezonu pro stávající abonenty bude zahájen 5. 6. a potrvá do 11. 7. 2024.
Možnost dobití:
1. Online na www.beraneknachod.cz
2. V pokladně Městského divadla Dr. J. Čížka v Náchodě - hotově
3. MIC Náchod, tel.: 491 426 060
4. IC Hronov, tel.: 491 483 646
5. IC Nové Město nad Metují, tel.: 491 472 119
6. IC Červený Kostelec, tel.: 498 100 657
7. RIC Česká Skalice, tel.: 491 453 870
8. IC Police nad Metují, tel.: 491 421 501
Od 5. 6. bude zároveň probíhat prodej pro veřejnost, a to na místa, která nebyla v loňské sezoně obsazena.
Prodej ostatních abonentek pro veřejnost bude zahájen 12. 7. a potrvá do 20. 8. 2024.
CENY ABONENTEK PRO KONCERTNÍ SEZONU 2024 / 2025
I. Kategorie ………………………….. Kč 1 450,-
II. Kategorie ………………………….. Kč 1 250,-
III. Kategorie ………………………….. Kč 1 050,-
IV. Kategorie ………………………….. Kč 850,-
Podmínky prodeje
Předplatné platí pro jednu sezonu a zahrnuje jedno předplacené místo na 10 koncertů.
Slevy
• studentská individuální Kč 200,-
• studentská hromadná Kč 250,- (platí při zakoupení min. 5 ks)
• pro děti do 14 let v doprovodu rodičů sleva na místo 50 % (nepřenosná na dospělou osobu)
Všeobecné podmínky
• Po začátku koncertu mohou návštěvníci, s ohledem na hudební umělce i ostatní návštěvníky, vstoupit do sálu teprve při vhodné přestávce.
• Změna programu nebo obsazení umělců nezakládá právo na výměnu či vrácení abonentky.
• Za ztracenou abonentku poskytujeme náhradu za poplatek 100 Kč.
Další informace Vám poskytneme na tel.: 731 151 711 nebo na našich stránkách www.beraneknachod.cz.
BERÁNEK Náchod a. s.
Masarykovo nám. 74, 547 01, Náchod
IČO: 64829472
DIČ: CZ64829472
Správce budovy:
Pavel Lelek, tel.: 603 955 512
Hotel U Beránka
Městské informační centrum
Masarykovo náměstí 1
547 01 Náchod
Telefon: +420 491 426 060,
+420 778 411 680
Po-Pá: 9.00 - 12.00, 12.30 - 17.00
So, Ne: 9.00 - 13.00
Další předprodej vstupenek
přes rezervační systém
Beránek Náchod a.s.
IC Hronov
tel.: 491 483 646
IC Nové Město n. M.
tel.: 491 472 119
IC Červený Kostelec
tel.: 498 100 657
IC Česká Skalice
tel.: 491 453 870
IC Police n. Met.
tel.: 491 421 501
Design & realizace: Grafické studio CreoShop, Martin Balcar © 2017